top of page


וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם"

 

הסכנה במצריים היא סכנת מוות. מצריים מצטיירת כקבר אחד גדול ובו פרעה, רוצח-עם סדרתי המשתמש בשיטות שונות ואכזריות. לא פלא אם כן שמתגלים בבני ישראל אמירות קשות של ייאושף ויתור ואובדנות (הממשיכות גם אחרי יציאתם ממצאיים הפיזית).


יציאת מצריים היא המשייה הקולקטיבית הראשונה, שנעשתה על ידי משה המקורי: משה שהגיע מבחוץ- הצליח להתחבר לעם למקומות כמוסים בנפשם וזיהה את בקשת העומק שכוסתה בקליפות האובדנות. זה לא מפתיע שהנושא הראשון עליו משה צריך לעבוד- הוא נושא השיח הישיר.


למרות שמדובר טרם הקמת תנועת מש"ה- הרי שיסודות רבים שקשורים אלינו - כבר התקיימו אז. בליל הסדר שמתקיים בכל שנה יש הזדמנות טובה ללמוד וליישם עקרונות משמעותיים ומצילי חיים שמשמשים אותנו במעגלים ובהתערבויות שלנו.


עקרון אחד קשור בציווי המרכזי של ליל הסדר- הלא הוא ההכוונה לספר ביציאת מצריים.

הפסוק שממנו למדנו את העקרון הזה הוא "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם".


יש אנשים שטועים לחשוב שהבקשה פה היא לספר סיפור כלשהו, היסטורי ורחוק. אך התבוננות במילים של הפסוק מראה שמדובר בהכוונה שונה בתכלית: יש פה פנייה אישית לומר לבנינו (במשמע לקרובים אלינו) ביום ההוא (כל אחד והמצריים שלו)  -שבגלל כך וכך- היציאה ממצריים קרתה לי.


במילים אחרות- כיצד אני מתמודד רגשית ונפשית עם מצריים שקיים אצלי, כיצד האובדנות והמוות השפיעו עלי וכיצד יצאתי מהם להיות האדם שאני כיום.

בשיח ישיר אנו לא מבקשים ידע הסטורי, טקטי או פוליטי- הכל נמצא בגוגל. העובדות כתובות בספר שמות.


מה אנו כן מבקשים בו? מבקשים את יצירת הדיאלוג המשחרר הזה. את המשייה הזו מהמוות המצריימי האורב לפתחנו גם כיום.

במילים אחרות- הבקשה היא ליצירת "שיר ישיר מציל חיים" עם עצמינו, ילדינו וסביבתנו (הציווי הוא גם אדם כלפי עצמו אם אין לו בנים).


עקרון "השיח הישיר"  במש"ה הוא ראשון במעלה בתנועת המשייה של האדם שנמצא בסיכון אובדני. יצירת דינמיקה של שיח ודיאלוג- מאפשרת תנועה נפשית עצומה שאיכותה הקוסמית היא בכך שהיא מפיגה באופן מיידי את בדידותו של האדם האובדני ובאופן אוטומטי יוצרת מרחב במקום שהיה נדבר כצר חשוך וסופי.

עקרון השיח הישיר לפעמים יכול לבלבל ואפשר לכאורה לראותו כעובדתי/טכני, ובו אנו שואלים את האדם בסיכון האובדני שאלות כגון "האם אתה חושב להתאבד".


אולם, במעגלים של מש"ה ראינו- ששיח ישיר הוא אינו כלי טכני. והשאלה (המשמעותית) שבאה במטרה להקל על הסוד שהאדם בסיכון שומר בליבו אינה רק אינפורמטיבית.


השיח הישיר יוצר הזמנה דו כיוונית ומבקש מהאדם להתמודד רגשית ונפשית עם המצריים הנפער מולו.  

אינה דומה האמירה (הישירה) "אני איתך" כשהיא מגיעה ממקום מוצף וחרד וכי "ככה אמרו לי לומר", לאותם מילים ממש המגיעות ממקום חומל ורגיש.


מהסיבה הזו, אנו קוראים לאנשים המבקשים להיכנס למרחבים האובדניים- לעשות קודם כל שיח ישיר עם עצמם.


אנו רואים שהתוכן של "והגדת לבנך" הוא משמעותי כשהוא מברר באופן פנימי את ה"עשה ה' לי בצאתי ממצריים".


במילים אחרות אדם חייב לשאול את עצמו מה מבקשת ממנו האובדנות שנמצאת בסביבתו, על ידי השאלות האלה הוא יוכל לפלס את דרכו למצוקה ולסבל המושכים מטה ומבקשים ממנו לשחררם לחופשי.

 

החידוש הוא, שאנחנו לא מבקשים "לדעת משהו"

אנחנו מבקשים אותך.





ביום שבת, שבעה באוקטובר, חג שמחת תורה, אירע אסון. חווינו מתקפת טרור אכזרית וברוטלית של חמאס על ישראל. מתקפה אשר זעזעה , טלטלה ויצרה שבר עמוק בנו - כפרטים וכקולקטיב. המתקפה לוותה באירועים כמוהם לא ידענו. רצח אכזרי של למעלה מ-1400 גברים ונשים מבוגרים וצעירים, חיילים וחיילות, נערים ונערות, ילדים ופעוטות. אם לא די בכך, נחטפו לרצועת עזה 253 אנשים חיים ומתים. במתקפה בנוסף לרצח ולחטיפה בוצעו פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, ביניהם אונס, מעשי התעללות ביזוי וחילול הגופות. המתקפה הותירה אותנו המומים. האבידות הרבות השאירה אותנו  כואבים.


בשבת הזו, שהיתה אמורה לשמוח בתורה היינו עסוקים לשרוד את התופת. נאלצנו להתמודד  עם פחד, אימה וחוסר אונים. חווינו שבר עמוק בתפיסת הביטחון החיצונית והפנימית, אובדן פיזי, נפשי, רוחני וקיומי.  תחושת השייכות התערערה, קהילות נפגעו והתפזרו בלית ברירה.

אנשים שנחשפו לזוועות ולאלימות, אנשים שמלכתחילה התמודדו עם מצוקה פסיכולוגית, אנשים שחוו אובדנים רבים אך גם אובדן יחיד של אדם אהוב, נמצאים בסיכון לחשוב מחשבות קיומיות, אובדניות ומכאן לאובדנות.


כדי להבין את החוויה של האדם האובדני ניתן להתקרב באמצעות הלך הרוח הלאומי לאחר השבעה באוקטובר ולהקביל אותו  להלך הרוח של האדם הנמצא בסיכון אובדני. 

בספרות המקצועית מתואר כי אדם בסיכון אובדני נמצא בתוך מנהרה צרה שבה מתרחשים כמה תהליכים במקביל: ירידה חדה ביכולת המנטאלית אל מול עליה חדה בתחושות הבדידות והניכור, הייאוש, חוויית העול והנטל, וסבל נפשי קיצוני. אובדנות תמיד, תמיד קשורה באובדן (אור-בך י 1999) של מישהו או של משהו. האובדן שלנו כיחידים, כקהילות  וכעם רחב וכואב בעת זו. במילים פשוטות, כתוצאה משילוב של חשיפה לזוועות ואלימות, הרג ואובדן,  סביר להניח שנוצרה תשתית לעלייה במצבי סיכון אובדני ובמוות אובדני על רקע המלחמה.


 ים סוף נקרע, איך מאחים את הגדות?

 איך יוצאים משעבוד מצריים? 

 איך מונעים אובדנות ומצילים חיים? ומה התפקיד שלנו כקהילה במצבי סיכון אובדני? יותר מאי פעם, דווקא בתקופה הזו, דווקא כשבני ישראל יוצאים ממצרים בדרכם אל הארץ המובטחת.

 

אובדנות גורמת לרובנו לבצע שלוש תנועות אוטומטיות ולא מודעות ובהחלט לא יעילות במצבי סיכון אובדני:

שתיקה במקום דיבור.

הדיפה במקום החזקה.

קיפאון במקום תנועה.


אלה הם תנועות אוטומטיות שלנו כפרטים וקהילה הנובעות מחוסר אונים, פחד ובורות. אלה הם דפוסי התנהגות  שמשתפים פעולה עם הלך הרוח האובדני - הכולל הסתגרות, ניתוק ונסיגה מהחיים, התנגדות עזה לקבלת עזרה, ועם  דחיקת האדם אל מותו. נדגיש בחמלה, שלא מתוך מודעות.אז מה עושים?

כדי לקרוע את ים הסוף האובדני ולאחות את הגדות אחרי שנעבור- צריך להסכים.

להסכים – לקרוא את הסימנים המוקדמים של אנשים בסיכון אובדני.

צריך להסכים  להיכנס למצרים במודע, כלומר, למרחב האובדני של האחר, כאדם, כבן משפחה, כחבר קהילה להכנס אליו עם הפחד, חוסר האונים,  והסבל הקשה שאני צפוי לפגוש זאת כדי לסייע למי שמתקשה לראות את הדרך.


צריך להסכים להיות משה – לתמוך בחיים של אדם בסיכון אובדני. צריך לבחור להנהיג ולהוביל את המרחב הסוער, הבלתי יציב, הכואב, המקום שבו הגיעו מים עד נפש והאדם בסיכון האובדני נמצא בקצה החיים  וכמעט טובע אל מותו. צריך להסכים להנהיג מול התנגדות עזה, קושי לקבל עזרה, זעם, עוינות, וייאוש קיצוני. להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי. לחיות בדואליות בין החיים והמוות, בין הרצון לחיות לרצון לעצור את הסבל הנוראי שחווה האדם שנמצא ממש ברגע זה על הגג מתכונן לקפוץ אל מותו.

בעודי כותבת שורות אלה אני מקבלת הודעה מאדם בסיכון אובדני שנמצא בליווי של מש"ה. הוא מדגים את הדיסוננס בשאלתו ותשובתו: "מדוע אני בוחר להישאר בחיים ומעדיף את טובת משפחתי על טובתי האישית? האפשרות להפסיק את הסבל מזמינה אלי את המוות, הבחירה באנשים שסביבי משאירה אותי בחיים".

זהו המרחב אליו אנחנו בוחרים להכנס כדי למנוע אובדנות ולהציל חיים. כדי להיכנס למצרים ולקרוע את ים הסוף האובדני ולחבר את הגדות, צריך להסכים להיות משה. כדי להסכים להיות משה, צריך להסכים לחסות בצל האלוהים ולקבל עזרה מהמשפחה והקהילה - מרים, אהרון, ועוד. כי אובדנות היא כמו יציאת מצרים - קשה, אבל כל העם יחד, מתמודדים יחד, כקהילה מצילה חיים.


מש"ה – מילים שעושות הבדל למניעת אובדנות באמצעות הקהילה ,בחרה החל משנת 2017 למנוע אובדנות.

מודל מש"ה להתערבות קהילתית ממוקדת המכונה הגגה -ROOFING שתכליתו לחצוץ בין האדם האובדני לבין מותו באמצעות קהילתו, לפתח חוסן אישי וקהילתי לנהל את המשבר האובדני ולייצר תוכנית משייה מעשית.

הROOFING הינו תהליך ליווי של מספר שבועות בו מקבלת קהילת האדם שבסיכון אובדני תיווך על רמת הסיכון האובדני, הדרכה וידע מעשיים על אובדנות ומיומנות הקשבה ואמפתיה , ליווי זמין ואינטנסיבי והפנייה לגורמי טיפול ותמיכה. בבסיס שירות מש"ה עומדת ההנחות שאובדנות ניתנת למניעה, לקהילה תפקיד קריטי וחיוני, ואי אפשר לשאת אובדנות לבד.


היציאה ממצרי הנפש של האדם בסיכון  אובדני והיכולת לקרוע את ים הסוף האובדני- דורשות גיוס ואיחוד כוחות של קהילה שלמה, עבודת צוות , סינכרון,  שיח ישיר, החזקת תקווה, וחיזוק הכוחות של כלל חברי הקהילה. אלה הם צעדים שבונים חוסן בתוך הקהילה ומול האובדנות. אלה הם צעדים שמאפשרים לנו להתמודד מול חוסר האונים, הפחד והבהלה  שכל כך טבעיים בכניסה למרחב האובדני. צעד צעד, וביחד.

הרשת הקהילתית בהחזקת המשבר האובדני נותן מענה לכל מאפייני הלך הרוח האובדני: מפיג בדידות ומעלה את תחושת השייכות, מפחית את תחושת הייאוש ומחזק את התקווה, מדלל את את הסבל הנפשי ומפחית את תחושת הניכור והעול. כשמחזיקים אותו יחד, זה הופך להיות אתגר אפשרי לניהול וריפוי.


 אובדנות לא נושאים לבד- בכל מקרה של דאגה וחשש – אל תשארו עם זה לבד.







״…מהרי נא והניחי על ליבי תחבושת

בטרם תשכיביני לישון

וספרי לי על הילד שהייתי

איך שמחתי על הגשם הראשון…״ 

/אהוד בנאי


הימים הללו, ימי מלחמה, אבל, עצב ופחד. 

תקופה של 6 חודשים שהחלו בזוועות ה-7 באוקטובר. 


אזרחים וחיילים עדיין בשבי, הרוגים ופצועים מתווספים בכל יום, ירי טילים, פיגועים במרחב האזרחי, מחאות ומתיחות זועקת מן הרחובות. כל יום שחולף, מביא עמו אובדן, חששות וקשיים נוספים. 

יש בינינו אנשים שאיבדו את היקר להם מכל, תושבים שנעקרו מבתיהם, פצועים בנפש ובגוף, חיילים שחזרו משדה הקרב, ולצד כל זה יש את קשיי היומיום, ויש את מי שגם קודם למלחמה נאבק בכאב נפשי וכעת כאביו מתעצמים נוכח כאבי המלחמה, יש בקרבנו אנשים המתמודדים עם מצוקה קשה וסיכון אובדני. 


ותוך כדי המצב הזה, ישנו ניסיון עיקש לשמור על שגרה מסוימת, על ראש מורם, לתפקד, לשמור על המדינה והחברה שלנו, להמשיך לחיות. 

איך ממשיכים? אנו מציעים את שולחן חג הפסח כהזדמנות לשינוי.

אל ״הלילה הזה״ בו אנו מסבים אל השולחן עם משפחתנו או חברנו, אנו מגיעים אחרת, עם חוויות שונות וקשות לאין שיעור, זהו מצב אשר מחייב אותנו להשתנות. עלינו לשאול שאלות רבות בכדי למצוא את הדרך להשתנות ובכך להתמודד טוב יותר עם המצב החדש וכך להמשיך הלאה.


מה נשתנה הלילה הזה?

הלילה הזה נבחין בשינוי שעברנו ובשינוי של הסובבים אותנו. נשאל עצמנו מה שלומו של כל אחד ואחת במשפחתנו, אלה שהגיעו לערב הפסח ואלה שלא הגיעו מכל סיבה שהיא. 

בחג הפסח ישנה ציפייה לחגיגיות, לאביב המביא עימו להתחדשות ולמפגש משפחתי מיטיב. מצוות ומנהגי החג מביאים אותנו להסב אל שולחן המשפחה וזו הזדמנות מרגשת וחשובה למפגש. עם זאת, פעמים רבות המפגש המשפחתי כשלעצמו מעורר כאבים וקשיים. רבים מאיתנו חוו לא פעם את המורכבות המתעוררת מול המפגש עם המשפחה בחג. המפגש עם המשפחה והחברים, תמיד ״עובר דרך המפגש עם עצמנו״, מפגש בין אישי אשר לעיתים מביא עימו זכרונות, ציפיות ואכזבות. 

המפגש ידגיש את האופן שבו ה-7 באוקטובר השפיע על חיינו. כל אחד והאופן שבו חייו נקשרו ב-7 באוקטובר ומאז. כל אחד והאופן שבו האירוע הזה השפיע על חייו. משפחות רבות איבדו את יקיריהם וחסרונם יזעק במפגש, אחרים התמודדו עם מצבים קשים ואלו מנסים לפלס את דרכם מאז. יש במפגש המשפחתי החגיגי הזה הזדמנות לכאורה להתמודד עם זה יחד, אך לרובנו לא פשוט להביא את זה לתוך השולחן. 

חווית כאב נפשי משפיעה על תחושות של בדידות. ככל שהכאב עמוק וקשה יותר תחושת הבדידות וחוסר המובנות עלולה להתגבר ועמה קושי לשתף ולדבר את הכאב.


מה נשתנה הלילה הזה? 

הלילה הזה נשאל באופן אישי וישיר את משפחתנו וחברנו באופן מסתקרן ומתעניין, מה שלומך?

נניח מעט לביקורתיות, נוותר על השיפוטיות, על הסרקזם, נקשיב יותר אחד לשני, נבין כי נדרשת מאיתנו יותר אקטיביות ונחישות בכדי להתקרב ולדבר.

נבין כי יש בידינו את היכולת להשפיע על הקהילה שלנו. נתאמץ יותר לעשות טוב עבור סביבתנו. נסיר את ״האגו״, החשש וחוסר הלגיטימציה, נבקש סליחה כאשר טעינו, נוכחות מתעניינת זו עם הלב הפתוח הכרחית יותר מתמיד. 

את שאלת ה-מה שלומך? נשאל באופן שיזמין שיחה מלב אל לב.

אנו צריכים לשאול באופן ישיר אך רגיש, מה עבר עליך לאחרונה? איך אתה מתמודד? איך אוכל לעזור לך? גם אם לא היינו קרובים מספיק עד כה, גם אם  הצד השני לכאורה לא מגלה בנו עניין. כולנו זקוקים לחסד של שיחה טובה.


מה נשתנה הלילה הזה? 

נתעניין יותר כשנפגוש במכר, בחבר או בבן משפחה שאנו חושבים כי הוא שרוי במצוקה, ואם יש לנו ספק שאדם נמצא בסיכון אובדני נשאל על כך באופן ישיר.

במידה ואנו חוששים שמי ממכרנו או משפחתנו נמצא במצוקה, בין אם מדובר ברמז קל או בין אם הדבר ידוע לנו מפורשות, נתייחס לכך באופן אישי וישיר. 

מאפיינים שיכולים לרמז על סיכון אובדני וחשוב לשים לב אליהם:

דיכאון ומצב רוח ירוד, מחשבות אובדניות, ניסיון אובדני קודם.

בנוסף, נשים לב לדפוסים אישיים כמו: הערכה עצמית נמוכה, תחושת ייאוש, חוסר אונים וחוסר משמעות, נטייה להאשמה ולהלקאה עצמית, קושי בפתרון בעיות, אימפולסיביות, תוקפנות, נטייה להמנע ולהתבודד מפעילויות, פוסט-טראומה, הפרעות התנהגות, חרדה, שימוש בסמים/ אלכוהול, חוסר קבלה על רקע יציאה מהארון. לעיתים ישנו אירוע לחץ ספציפי, ייתכן והאדם מתמודד עם קושי ספציפי שמגביר את מצוקה וסיכון האובדני.

נשים לב ביתר שאת כשלאדם אשר התרשמנו כי נמצא בסיכון אובדני יש גישה לאמצעי קטלני בפרט כלי נשק, כעת כשרבים נושאים נשק אישי.


במידה ואנו חושדים כי האדם מתמודד עם מחשבות אובדניות, נשאל באופן ישיר: מה שלומך? איך אתה מרגיש? ייתכן שיש לך מחשבות קשות? ייתכן שיש לך מחשבות אובדניות?

נעודד את האדם לקבל עזרה מקצועית ונעזור לו להגיע אליה.

לקהילה ולמשפחה יש יכולת דרמטית לחולל שינוי ולהקל על הסבל הנפשי של פרטיה, ואנו יכולים לחולל שינוי בשולחן חג הפסח. 


במידה והתרשמת מסיכון אובדני בסביבתכם ואתם זקוקים לעזרה, אתם מוזמנים לפנות לתנועת מש״ה. תנועת מש״ה-מילים שעושות הבדל, הינה תנועה חברתית, העוסקת במניעת אובדנות באמצעות מודל זה מכונה ״הגגה״ מודל התערבות קהילתי Roofing ופועל ליצירת חציצה בין האדם בסיכון אובדני לבין מותו באמצעות קהילתו וצוות העמותה, ע״י פיתוח חוסן אישי וקהילתי לניהול המשבר האובדני.





bottom of page