תזונה משולבת מהרפואה הסינית וההודית

מאת : פרופסור משה עירון

אבי הרפואה טווה את האימרה הידועה: "יהיו מזונותיך תרופותיך ותרופותיך מזונותיך". הרמב"ם שלנו קבע את האימרה החשובה: "ורוב מחלות על שום אכילה לא נכונה או מאכלים לא טובים". חכמי הרפואה הסינית וההודית העתיקה התאימו את התזונה "הנכונה" לטיפוסים השונים, למצבי חולי ולעונות השנה.

תזונה סינית והודית

התזונה הסינית העתיקה מאד חכמה ונכונה, אולם דרישותיה מתנגשים עם דרישות הכשרות היהודית. ברפואה ההודית העתיקה- איורוודה לעומת זאת, רוב המזון הוא צמחי ולכן לא קיימת בעיית כשרות.

דיני אכילה ביהדות

גם ביהדות יש לנו דיני אכילה חשובים לשמירה על הבריאות, אשר כתובים ב"שולחן ערוך" ומומלץ לקיימם. אך לצערי הרב מצוות "ונשמרתם לנפשותיכם" כמעט ואיננה מתקיימת כיום. הרפואה המונעת הזו התרחקה מאיתנו היהודים, ונדדה לארצות אחרות בהן מימשו אותה.

האם אתה טיפוס חם או קר?

ראשית חכמה, עלינו לדעת לאיזה "טיפוס" שייך כל אחד מאיתנו.
אדם אשר חם לו גם בימי החורף הקרים, הוא "טיפוס חם". אדם אשר קר לו גם בימים חמים, הוא "טיפוס קר". אדם חם בדרך כלל נוטה להיות סמוק פנים ולעתים גם עיניו אדומות. אדם קר לרוב נוטה לחיוורון. ילדים, ברוב המקרים, הם יותר "חמים" ואנשים זקנים הם בדרך כלל יותר "קרים". כמובן שקיימת קשת רחבה של טיפוסי ביניים, אך באופן כללי זהו ההסבר ולפיכך בחירת סוגי המזון קלה יותר.

מזונות קרים ומקררים

לאנשים חמים, מומלץ לאכול מזונות בעלי מהות מקררת. מזון קר הוא זה אשר מצנן את הגוף ולאו דווקא בגלל ששהה במקרר. למשל, אבטיח, דג מעמקים ממי האוקיינוס, ירקות ירוקים, שמן שומשום ועוד. כמו כן יכול אדם השייך לטיפוס החם לצרוך מזונות ניטראליים.

מזונות ניטראליים

לקבוצת המזונות הניטראליים שייכים: כרוב סיני, סלרי, פטריות, תפוח עץ מתוק, אגס, בננה, תאנה, ענבים ירוקים מתוקים, פומלה ופומלית, מאש ירוק, שעועית לבנה קטנה, חיטה למיניה (רצוי חיטה מלאה וכיום מוטב לבחור בכוסמין), שיבולת שועל, אורז, בשר עוף, סוכר נבט, סוכר פירות וסוכר קנים, שמן זית בכבישה קרה.

מזונות חמים

לקבוצה זו שייכים: ירקות כתומים ואדומים: דלעת, דלורית, גזר, פלפל אדום וירוק, עגבניה, פלפל חריף אדום וירוק, צנון, שום ובצל, תפוח עץ חמוץ או אדום, אפרסק צהוב, תפוז, אשכולית, שזיפים חמוצים, משמש, גויאבה ועוד. תבלינים כמו: בזיליקום, זרעי שמיר, קינמון, ציפורן, ג'ינג'ר, פלפל שחור ולבן, פפריקה מתוקה וחריפה, זרעי קימל, רוזמרין ועוד. שיפון, תירס, כוסמת, עדשים אדומים, שעועית לבנה גדולה, חומוס, בשר אדום, דגי בריכות, חלמון ביצה, סוכר לבן וחום, מולסה, שמן סויה ועוד.

המלצות לפי טיפוסים

טיפוס חם רצוי שיימנע מאכילת מזונות חמים ומחממים. לבני הטיפוס הקר דווקא מומלצים המזונות המחממים או הניטראליים. אנשים השייכים לטיפוס הקר, רצוי שיאכלו בבוקר מזון ניטראלי, וה"חמים" יאכלו מזון מקרר וניטראלי.
אחרי השעה 11.00 יכול כל אדם להוסיף מרכיבי מזון נוספים בהתאם לטבעו.

תזונה לפי עונות השנה

עונות השנה גם הן משפיעות על סוגי המזון המומלצים. בעונה הקרה חשוב לתמוך בגוף בעזרת מזונות מחממים. בעונה החמה רצוי לאכול מזונות יותר מקררים. כך גם בזמן מחלה.
ברפואה הסינית קיימת התייחסות למחלות חום יותר קרות, ולמחלות יותר חמות. בהתאם לאופי המחלה בוחרים את התזונה הנכונה למצב.

אבחון

רצוי שמטפל ברפואה סינית או הודית יאבחן את מצבו המדויק של המטופל ויקבע את המזונות המתאימים לו ביותר. עד אז, אפשר שכל אחד ינסה לתמוך בגופו באמצעות תזונה מתאימה.

קראו מאמר נוסף: השפעות המזון על התנהגות ילדים

FacebookyoutubemailFacebookyoutubemailby feather