הירק הקוטל סרטן

ברוקולימאת : פרופסור משה עירון

רק באחרונה גילו מדענים כי אחד המזונות היותר בריאים הוא הברוקולי, לברוקולי תכונות נגד סרטן הטובות אף יותר ממה ששיערו בעבר.

המרכיב בברוקולי אשר הורג את תאי הסרטן, אף בגידולים העמידים לטיפולים כימיים, פועל גם על סוכרת, אוסטיאו-ארטריטיס (דלקת שגרונית של המפרקים), יתר לחץ-דם ואלרגיה.

הברוקולי שייך למשפחת המצליבים בדומה לכרובית, כרוב, קייל ועוד. בברוקולי באופן מיוחד יש את המרכיב האנטי-סרטני הנקרא: SULFORAPHANE. מרכיב זה מסייע בניקוי הכבד מרעלים ובה בעת משמיד תאי גזע של סרטן. נבטי הברוקולי נמצאו אף יעילים יותר מאשר הברוקולי בעצמו. החומר SULFORAPHENE נמצא גם בצנון, חרדל, אלפא-אלפא ועוד. בברוקולי יש גם רמה גבוהה של ויטמין סי אשר מהווה חלק מתהליך ההגנה של הברוקולי כנגד הסרטן. בנוסף נמצאו גם סלניום וחומר כנגד נגיפים, חיידקים ותאי-סרטן הנקרא: Indole 3-carbinol. חומר זה אף תומך בהחלמת וריפוי ה-DNA ומכאן שיהיו פחות אפשרויות למוטציה של סרטן.

בעבודת מחקר אשר נעשתה באוניברסיטת מישיגן במרכז לחקר הסרטן, נמצא כי החומר SULFORAPHANE מעכב תאי גזע של סרטן. תאי גזע של סרטן הם אלו האחראים לכך שהגידולים ממשיכים ולא פוסקים וזו גם הסיבה לחזרת הגידולים אחרי טיפולים כימיים והקרנות. כאמור החומר בברוקולי פועל כנגד סרטנים למיניהם וגם אלו העמידים לטיפולים מקובלים. החומר SULFORAPHANE קיים כיום גם במשחה אותה ניתן למרוח על סרטני עור ובעבודות מדעיות שנעשו באחרונה, נמצא החומר יעיל ביותר בהכחדת גידולי סרטן העור.

כיצד נאכל את הברוקולי ונשיג את ההשפעה המכסימלית? ראשית, לא חייבים לאכול כמויות מוגזמות של ברוקולי, מספיק לאכול 10 יחידות/ראשי ברוקולי במשך שבוע ימים. החשוב הוא לא לפגוע בברוקולי בשעת הבישול, הרתחת הירק פוגעת בפעילות החומר. כדי לשפר התוצאות, מוטב לאכול ברוקולי טרי או זה אשר עבר בישול קצר של 3-5 דקות או לאדות אותו. באם משתמשים בנבטי ברוקולי, נמצא כי להם פעילות הגדולה פי 20-50  יותר מאשר ברוקולי כירק בתהליך ההגנה מפני טיפולים כימיים וסרטן.

בעבודה אשר התפרסמה באחרונה בעיתון הרפואי היוקרתי The British Journal of Nutrition , הציעו החוקרים לאכול נבטי ברוקולי יחד עם ברוקולי  ובכך לדעתם, ההשפעה האנטי סרטנית הועצמה.

זכרו שלתזונה השפעה מכרעת ביכולת ההתמודדות של הגוף עם מחלות. בעזרת התזונה אף אפשר להחלים. תוספת של ברוקולי לתזונה או זו של נבטי ברוקולי יפעלו ביעילות רבה במניעת וטיפול המחלה.

לסיכום

באחרונה אנו עדים למודעות גדלה של האוכלוסייה ליכולות של המזונות להביא לנו מזור מחד ומאידך גם לגרום למחלות. כדי להפיק את מקסימום היתרונות הטמונים במזון, עלינו להכירם ולהשתמש בהם. השילוב של ברוקולי עם נבטי הברוקולי מעצים את התגובה החיונית וכן מפחית באותה העת תופעות לוואי של טיפולים כימיים. הברוקולי ידוע כמסייע בשמירת הבריאות הכללית עם חיסוניות יעילה. בשל תכונות הברוקולי ונבטי הברוקולי, אני אישית נוהג לאכול באופן קבוע נבטי ברוקולי בסלט, הן בשל הטעם המיוחד והן בשל התכונות החשובות אותן אני מקבל מן האוכל.

 

וכמו שאמר אבי הרפואה: "היו מזונותיך תרופותיך ותרופותיך מזונותיך"!

 

 

 

FacebookyoutubemailFacebookyoutubemailby feather

תגובות

  1. דורית ארז הגיב:

    לאחר קריאת המאמר על נבטי הברוקולי, הלכתי וקניתי , אני אוכלת אותם בשמחה.תודה לך.
    אני אשמח ללמוד עוד על בריאות . מחכה לבאות.

    1. משה עירון הגיב:

      תודה לך דורית על דבריך ועל היישום המידי שלך.