בריאות – בין חורף לאביב

מאת : פרופסור משה עירון

החורף עומד על סף סיום והאביב בפתח. בעת חילופי העונות חשוב להבין כיצד לשמור על גופנו בתפקוד טוב ככל האפשר. הימים מתחילים להתחמם, הלילות עדיין קרים מאד והפרשי הטמפרטורה בין היום ללילה גדולים. תפקוד הגוף עדיין מותאם לחורף ולגשם פתאום באים ימי חמסין ולילות של קרה. הגוף לכאורה מיטלטל מצד אל צד ומתקשה להתאים עצמו לשינויים הקיצוניים. לכן עלינו לתמוך בגוף כדי שלא יספוג עודף קור או עודף חום, יובש או לחות, האופייניים לתקופה זו של השנה.

בגדים

ממומלץ להתלבש בלבוש ביניים, כלומר, לא בגדי חורף חמים מדי לשעות היום, אך גם לא בגדי קיץ. בערב רצוי ללבוש עדיין סודר או מעיל קל ולא להסתמך על כך שבצהריים היה חם.

שמיכה מתאימה

רצוי לישון עם שמיכה מחממת, אך לא כזו שתגרום לנו להזיע. חשוב ללכת לישון מוקדם ולאחר ככל האפשר בהשכמה בבוקר.

תזונה

ראשית חכמה, עלינו לשמור על תזונה מאוזנת המתאימה לעונה. לא רצוי לאכול ולשתות בתקופה זו מזונות ומשקאות קרים מהמקפיא ומקררים במהותם כמו אבטיח, ומלפפונים למשל. מאידך אין להגזים באכילת תבשילים חמים או מחממים במהותם כמו תבלינים חריפים (שהם מחממים).

בארוחת הבוקר כדאי לאכול ארוחה חמימה בטמפרטורה וגם במרכיבים שמהותם מחממת. למי שאוהב סלט, מומלץ לאדות את הירקות מעט ולאכול אותם חמימים. אפשר לאכול בבוקר שקשוקה כולל ביצה. מי שלא בוחל באכילת דייסה ייהנה מדייסת קוואקר על בסיס מים עם המתקה טבעית באמצעות סטיוויה, סוכר נבט, סוכר קנים, או סירופ אגבה, וללא סוכר לבן. בתקופת החורף ובתקופה הזו של השנה אני מוסיף לדייסה גם קינמון ובכך מוסיף עוד מרכיב מחמם ובריא ביותר.

בארוחת הצהריים מומלץ לאכול דגן וקטניות. אפשר להכין למשל מג'אדרה הידועה בטעמה הענוג והבריא. רצוי להשתמש באורז מלא וכברירת מחדל באורז בסמטי. ניתן לבשל ירקות ירוקים וכתומים כמו גם שורשים למיניהם. מי שנוהג לאכול עוף, יפיק תועלת רבה ממרק עוף טבעי עם תבלינים טבעיים בלבד, ללא אבקת מרק. מרק עוף היה בעבר התרופה האולטימטיבית של הסבתות למחלות חורף במטרה לחמם את הגוף הקר. כאשר הימים יתחממו יותר, אפשר יהיה לאכול גם עוף בגריל עם ירקות מאודים, עם או ללא סלט חי.

בארוחת הערב נאכל ארוחה דומה לארוחת הבוקר אך בכמויות קטנות יותר בכדי שהארוחה לא תכביד על מערכת העיכול במשך שעות הלילה.
עצה נוספת לכולם: כדאי מאוד להפחית את כמות הגלוטן שאנו צורכים ביומיום. כיום כבר ידוע עד כמה הגלוטן מזיק לבריאותנו באופן כללי ובשלל מחלות ובעיות. באם חשקה נפשנו בעוגות או עוגיות, כדאי לאפותן מקמח כוסמין שהוא דל גלוטן. חשוב לצרוך שמנים בריאים כמו: טחינה גולמית מלאה, שמן זית בכבישה קרה בדרגת חומציות נמוכה. רצוי שהשמן יהיה טרי מעונת המסיק האחרונה.

קיימות הצעות תזונתיות רבות נוספות לעונות המתחלפות, אך הן מותאמות אישית למצבים בריאותיים שונים. ההצעות דלעיל יאפשרו לגופנו להתמודד מול מזהמים ותנאי אקלים קיצוניים אופייניים לעונה זו.

הרבה בריאות לכל.

FacebookyoutubemailFacebookyoutubemailby feather