אכילה נכונה בחגים הבאים עלינו לטובה

מאת : פרופסור משה עירון

כמידי שנה הנה שוב החגים עומדים בפתח. רופאים שעובדים בחדרי המיון יכולים להרבות ולספר על נפגעי ארוחות החגים הצפופות אצלנו ביהדות. זה מתחיל עם הארוחה הדשנה, של ערב ראש השנה, ממשיך לארוחת הצהריים המפטמת למחרת. ואז שוב ערב חג שני ולמחרת התסריט חוזר על עצמו. רק ביום כיפור אנו לא מעמיסים על עצמנו עודף ארוחות. אם כי רבים אוכלים כמויות מוגזמות בארוחה המפסקת שלפני הצום וגם בסיומו. חולפים ארבעה ימים וכבר מגיע החג הראשון של סוכות עם ארוחת ערב ואחריו ארוחת הצהריים הגדולה. וזה חוזר שוב בחג השני של סוכות התמונה דומה. אין לשכוח שבין ארוחות החגים יש גם ארוחות שישי-שבת.

אינני מדבר כאן על כמות הקלורית. אני מנסה להעביר את הידע הפשוט, שהארוחה צריכה להיות במידה. כל הגזמה מהווה קריאת תגר על הרבה מערכות בגוף ועל מצב הבריאות הכללית שלנו, גם בשלב מיידי וגם בהשפעה לטווח רחוק. אנו מכניסים לגוף מזון בכמויות גדולות, בסוגי מזונות לעתים לא שגרתיים או חדשים לגמרי, אשר הגוף חייב ללמוד לקבלם ולהתמודד עמם.

מערכת החיסון בודקת כל רכיב ורכיב ומחליטה אם היא יכולה לקלוט הכול ללא תגובת נגד, לרכיב זה או אחר. כאשר עברנו שלב זה, הקיבה עובדת בעומס רב כדי לעבד את המזון ולהכינו להמשך העיכול במעיים. לא בהכרח יש לנו מספיק מיצי קיבה לכמויות גדולות יותר של מזון. פעמים רבות אנו נוטלים תרופות נגד צרבת למשל אשר מפחיתות את הפרשת חומצות קיבה ופוגעות משמעותית בכושר העיכול של הקיבה.

בעקבות זאת מעבר המזון למעיים אינו תקין, על כן פעולת העיכול של המעיים וכושר הספיגה גם הם פחותים מהנדרש. בעקבות זאת מתחיל הגוף לסבול מירידה בספיגת חומרים חיוניים ולאורך זמן. עומס רב על מערכות הגוף טומן בחובו סיכון להתפתחותן של מחלות כרוניות שונות עד כדי מחלות ניווניות למיניהן כולל סוכרת, יתר לחץ-דם, מחלות לב ועד מחלות ממאירות.

מאחר והעיכול פגום, פעמים רבות הנטייה של הגוף היא לשקע שומנים במקומות שונים בגוף ובכך ולגרום להשמנה. ניתן להרחיב את היריעה בנושא כאוב זה, אך לקראת החגים אנו מחויבים לשמוח, ואין לי כוונה להעכיר את אווירה.

כל שנותר לנו לעשות הוא, לדעת לאכול במידה. להכיר את המזונות ואת הכמויות אותן אנו יכולים לאכול. לא לאכול כאילו אין מחר. יש לנו שפע מזון בארץ הזו והרעב לא מאיים עלינו. בואו נאכל ונהנה בחגים הבאים עלינו לטובה. לא חייבים לסיים את כל המוגש לשולחן וכמו שכתוב ביהדות: "ואכלת ושבעת וברכת". כדאי לשים לב גם לתהליך האכילה: ללעוס ביסודיות ולתת לקיבה להפריש את מיציה כיאות. כדאי לזכור שתחושת השובע מקורה בעיניים ובמוח. לאחר ששבענו בשני איברים אלו, אנו יכולים להגיע לשלב הברכה. אם לא שבענו לא נוכל לברך.

ברצוני לאחל לכל בית-ישראל חגים שמחים ומאושרים עם הרבה בריאות והנאה מכל רגע ורגע, הנאה מן התפילות למי שמתפלל, ובריאות לכל הסועדים את גופם ונפשם. כך נצליח לעבור את החגים בשלום ולזכות ולהגיע לשנה הבאה עם הרבה יותר בריאות.

FacebookyoutubemailFacebookyoutubemailby feather